Ads 468x60px

Labels

Sunday, February 28, 2010

- Muffin Vanilla Choc Chip

Malam semalam lepas balik mengaji Quran, anak-anak bising  nak lagi muffin yang macam kat KRR. Faiz merayu suruh Chik Na buat sendiri... Bila Chik Na cakap Chik na tak berapa terror buat cupcakes, Faiz siap cakap "Bukan ke hari tu mama dah pergi belajar buat cupcakes?"..he he he kena sebijik.

Nak tak nak..dan kebetulan bahan-bahannya ade, Chik Na pun buat la jugak muffin yang dorang nak tuh...walaupun bukan macam yg kat KRR tu. Nasib baik la ada 2 worang assistant..

Ni la rupa muffin chik na semalam
Resipi :

160 gm butter
1 1/2 cawan gula castor
3 cawan tepung naik sendiri
5 biji telur size B ( Chik Na guna 4 biji size AA)
1 cawan susu full cream Dutch Lady
1 sudu kecil esen vanilla
1 cawan chocolate chip - 2/3 cawan masukkan dln doh, 1/3 digaul dengan 1/2 sudu besar tepung gandum

Cara-caranya:

  1. Beat butter dan gula sehingga kembang (3-4 min with high speed)
  2. After dah a bit putih masukkan telur satu persatu sehingga kembang/naik
  3. masukkan esen vanilla
  4. masukkan tepung berselang seli dengan susu (guna low speed) - 5 x tepung, 3x susu dimulai dengan tepung dan diakhir dengan tepung juga
  5. Masukkan chocolate chip 2/3 cawan dan gaul
  6. masukkan dalam paper cup kemudian tabur cholate chip yg bersadur tepung
  7. bakar selama 20-25 min. Suhu ikut arahan oven anda.. kalau oven Chik Na untuk buat cupcakes suhunya 160'C

Sapa yg terliur muffin chik na ni..silalah buat siri yea..

15 comments:

Ibuhani said...

nmpk sedap tu chik na.....x sia2 bljr :)

zarin said...

sedapnya nampak muffin chik na tu :)

alyyani said...

dlm pantang bole mkn muffin tak kak? teringin. time2 ni la terinbgin ye, huhuhu...

Mummy Chubby said...

tq resepi tuh...mummy mmg tgh dok survey2 muffin yg simple ni...

Ah Fatt said...

bagus tu
ada anak suruh praktis selalu

praktiks jadi perfect

Hamizah said...

sapa kata xpandai?comel je muffin tu dah boleh ambik tempahan..hehehe

azi said...

cam sedap...hehe boleh try nih....

Ummu Ammar said...

Wah! Sedapnya..Thanks sudi kongsi resepi ni..tak sia2 bljr..nanti kongsi lg ek..

Chik Na said...

ibuhani & zarin: memang sedap resipi ni..try la

Chik Na said...

alya: kalu mama k.mas memang tak bagi makan lg..tambah-tambah baru seminggu bersalin. Sabar je Alya..tunggu habis pantang

Chik Na said...

Mummy Chubby: try labuat..insyaallah jadi ;-)

Chik Na said...

Ah fatt: i will do..smlm buat choc muffin pulak

Chik Na said...

hamizah: tak berani lagi ambik tempahan.. bak kata ah fatt kena praktis banyak-banyak lagi nih

Chik Na said...

Azi: try jangan tak try

Chik Na said...

Ummu Ammar: Insyaallah

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Followers

Latest Comments

Follow by Email

Visitor

Free Counter

Pageviews last month

 
Blogger Templates