Ads 468x60px

Labels

Wednesday, February 23, 2011

- Cuti- cuti Damascus, Syria :Part 1

Dah lama nak buat N3 pasal percutian kami ke Syria pada cuti sekolah Dec lalu..tapi tak terbuat jugak. Masa berlalu pantas..rupanya dah dekat 3 bulan berlalu. Hari ni Chik Na gagahkan  jugak diri buat sedikit N3 pasal Syria ni. Chik Na akan buat berdekit-dekit..selang seli dengan N3 aktiviti harian Chik Na :)

Chik Na dah pun buat sedikit N3 pasal sorotan perjalanan ke syria tempohari. Kalau  nak baca N3nya disini. Di Syria kami tinggal di sebuah apartment di Mahzeh, Nadi Jalak, Damascus. Apartment ni terletak berhampiran dengan kedutaan M'sia, malah berhampiran kebanyakkan kedutaan lain...kiranya kalau kat KL ni macam area Jalan Ampang la..area kedutaan.

Apartment yang kami sewa.
Sebenarnya En. Zaidi sewa apartment ni bila Chik Na dan anak-anak datang bercuti ke sini November lalu, kalau tak dia hanya share rumah dengan kawannya yang juga bertugas di Syria dan a few student lelaki Msia. Apartment ni amat selesa compare to apartment yang yang pernah Chik Na duduk semasa melawat En. Zaidi pada Jan 2010 dulu. Maunya tak selesa, sewanya bagi fully furnish apartment satu bilik di kawasan Nadi Jalak adalah lebih kurang RM 2500 sebulan bersamaan 38,000 (SYP) pound Syria termasuk furniture, air dan elektrik. 

Fyi, Syria dikenali dengan Bumi Para Ambia sebab terdapat banyak sejarah mengenai para nabi dan rasul, pahlawan islam yg terkenal dan tokoh-tokoh ilmuan islam yang terkenal. Orang di sini kebanyakkan memanggil Syria dengan panggilan SURIA dan Damascus pula dipanggil Dimashq. Damascus atau Damsyik adalah diantara bandar paling tertua yang pernah diduduki oleh manusia. Syria bersempadan dengan negara Turki, Jordan, Lebanon dan Iraq. Jumlah penduduk Syria adalah 21 juta org dan 1.7 juta darinya adalah penduduk Damascus. Matawangnya adalah Syrian Pound (SYP). 100SYP = lebih kurang MYR 7. Perbezaan waktu dengan Msia adalah 5 jam dimusim panas dan 6 jam di musim sejuk.

view dari apartment kami
view dari kanan tingkap apartment kami
view dari living hall apartment juga ..tengok betapa padatnya kediaman di area Mahzeh ni

view dari kiri tingkap apartment kami
 Chik Na suka dok kat tingkap rumah samada malam ataupun siang... view yang menarik disamping dapat sedut udara sejuk dan nyaman :-)


11 comments:

Unknown said...

wah menarik kat sana yer...tapi kalau cuaca panas sure panas tu...btw tq sharing belum sampai ke sana lagi tgk gambar pun jadilah..:)

Kakcik Seroja said...

Cantiknya pemandangan. Kakcik suka melihat langit yang membiru itu. :)

kasihredha said...

cantiknya...akak belum pernah sampai.
bestnya...:)

Chik Na said...

Nieza: memang panas bila musim panas..hubby kata dok dlm rumah berkuap-kuap

Chik Na said...

Kakcik: kebetulan masa photokan gambar tu baru lepas hujan, kalau tak susah nak dapat gambar langit membiru tu

Chik Na said...

kasehredha: insyaallah kalau ade rezeki sampai la tuh.. Chik Na kalau ade peluang nak pergi lagi sana .. syok shopping barang murah..pastu banyak tempat bersejarah pasal nabi-nabi

Chempaka Aziz said...

ya Allah,tak dapt pg,tgok gmba pun dh rasa bestnya.belum lg pg,klu pg lagilah...syria? mmg dlm list nk pegi.story lagi psl tmpt ni...manalah tahu kut2 pg nnti .

Azmiezas said...

Cantek..viewnya nampak so peacefull tapi x tau lah keadaannya pulak kan..cuba cite lagi...tak sabar ni nak tgk more picas..

Chik Na said...

Azmiezas: insyallah Chik Na sambung lagi... :)

Hamizah said...

padanya kawasan apartment tu ye..

Basement Contractors Utah said...

Thhis is awesome

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Followers

Latest Comments

Visitor

Free Counter

Pageviews last month

 
Blogger Templates