Ads 468x60px

Labels

Monday, December 7, 2015

Kem Tahfiz RichKids SmartKids

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,

Dah lama Chik Na tak menulis di sini. Kesibukkan sebagai seorang isteri, ibu, anak dan juga usahawan kecil dan kadang kadang menyibukkan diri untuk menghadiri kelas kelas bisness dan juga agama menyebabkan Chik Na tak berapa sempat nak meng'update' blog kesayangan ini.

Hari ni rasa macam nak menulis sedikit :D. Semalam pagi-pagi lagi lebih kurang jam 7.40 am kami sekeluarga bertolak ke Melaka untuk menghantar anak bujang Chik Na, Faiz ke Kem Tahfiz anjuran RichKids SmartKids di Empangan Durian Tunggal. Anak bujang Chik Na akan berada selama seminggu di sana. Kami sampai di kem Rabiatul Adawiyah lebih kurang 9.45am.


Ini bukan kali pertama Faiz menyertai kem anjuran RichKids Smartkids. Dec 2014 juga kami menghantarnya untuk Kem Super Insan di tempat yang sama. Sepatutnya tahun ini Faiz menyertai kem cuti sekolah di Hulu Langat tapi disebabkan kami ada rancangan lain pd minggu kem di Hulu Langat, Chik Na terpaksa menukarkan Faiz ke kem di Empangan Durian Tunggal ini.

Ibubapa sedsng mendaftarkan anak masing masing

Sebenarnya ni adalah kem gantian untuk Faiz. Sepatutnya Faiz menyertai kem Tahfiz pada tahun lepas tapi dia demam panas disebabkan tonsil yang bengkak teruk pd hari yang sepatutnya ke Kem Tahfiz. Faiz hanya menyertai Kem Super Insan seminggu selepas Kem Tahfiz berlangsung. Harga pakej combo Kem Tahfiz dan Kem Wira Super Insan adalah RM 750. Harga tu Chik Na rasa berbaloi sangat untuk kem yang selama 2 minggu. Malah Faiz yang tidak dapat hadir Kem Tahfiz pd tahun lepas boleh menggantikan pada tahun ini.

Sesi tasmik
Selepas membuat pendaftaran , anak-anak di suruh bertasmik dengan ustaz untuk melihat kemampuan para peserta menguasai Al-Quran. Peserta juga disuruh memilih ayat-ayat untuk dihafal sepanjang program yang akan berlangsung. Faiz telah memilih untuk menghafaz surah al - Mulk dan menghabiskan hafalan Surah As- Sajadah dan kalau berkesempatan dia akan menghafaz surah Al-Waqiah. Surah Yassin dan surah di dalam Juz Amma kebanyakkan pernah dihafaz oleh Faiz... Alhamdulillah.

Anak bujang Chik Na, Faiz..hensem beserban
Sebelum sesi perjumpaan dengan ibubapa, anak-anak yang telah siap mendaftar dan tasmik di pakaikan serban oleh krew RichKids SmartKids. Lega hati bila melihat anakanda Faiz tersenyum lebar.


Sesi untuk ibubapa
Sesi bersama ibubapa bermula pada jam 11.30 pagi dengan bacaan surah As-Sajadah oleh ustaz di kem tersebut.

Memandangkan Dr azizan adalah pengasas kepada program RichKids SmartKids ini, beliau telah meluangkan sedikit masa untuk memberi ucapan pembukaan. Doktor Azizan ada menegur sikap ibubapa hari ini yang terlalu memanjakan anak-anak dengan segala jenis gadget yang menyebabkan anak-anak menjadi alpa dan leka. Seperti yang selalu kita dengar, " anak-anak ibarat kain putih, Ibubapalah yang mencorakkannya menjadikan yahudi, nasrani atau majusi". Ya , kita ibubapalah yang akan membentuk anak anak kita menjadi anak anak yg soleh yang akan mendoakan kita bila kita telah tiada di muka bumi ini nanti. 3 bekal yang kita perlukan di akhirat nanti, amal ibadat kita, sedekah kita dan doa anak-anak yg soleh.
Dr Azizan Osman memberi tazkirah pendek buat ibubapa
Dr Azizan juga berpesan agar kita selalu memeluk anak kita kerana ia akan membuat mereka rasa kita sayang sangat pada mereka dan sentiasa berfikir tentang kita  jika mereka hendak membuat sesuatu yang tidak elok. Chik Na pernah baca, ada kajian yang menyatakan anak yg selalu dipeluk IQnya akan lebih tinggi. Beliau juga memesan agar kita jangan AJAR anak-anak tapi AJAK anak-anak melakukan sesuatu bersama dengan kita. 

Sesi dengan ibubapa berakhir dengan sesi bersama Mudir Kem Bina Insan Rabiatul Adawiyah iaitu Ustaz Rohizal. Ustaz menyuruh ibubapa supaya mengampunkan segala dosa anak-anak sebelum meninggalkan kem agar anak-anak mudah untuk menghafaz al-Quran dan mendapat, redho, keerkatan dan hidayah dari Allah swt.

Ustaz Rohizal juga memberi homework kepada ibubapa  sepanjang 7 hari anak anak berada di kem tersebut. Ada 4 tugasan yang dipesan oleh Ustaz Rohizal
1. Bapa bersolat jemaah di surau atau masjid manakala ibu solat di awal waktu
2. Ibubapa diminta solat tahajud, 
3.Ibubapa banyakkan membaca Al-Quran dan berzikir dan 
4.Mendoakan agar anak-anak mudah menghafaz al-Quran dan anak anak diberi hadayah, keberkatan dan keredhoan dari Allah.

Sesi berakhir lebih kurang 12.30 tengahari. Kami bergerak meninggalkan sementara anakanda Faiz di kem tersebut lebih kurang jam 12.45 tengahari. Mama doakan agar Faiz berjaya menghafaz surah yang dipilih dan mendapat hidayah, keberkatan dan redho allah di sepanjang program tersebut. Aamin ya rabbal alamin.

Kami selamat sampai di rumah lebih kurang jam 3 ptg selepas singgah solat jamak Zohor dan Asar di B.B.Bangi dan singgah makan di restoran Thai Klasik berhampiran rumah kami.



3 comments:

Zaitun said...

Assalam...terima kasih singgah blog kak zai.
Amin amin ya rabbal alamin semoga doa chik na dimakbulkan in syaa Allah.

Kakzakie Purvit said...

Aktiviti terbaik buat anak-anak
Mak-ayah yg peka pasti tak mahu anak tertinggal dlm hal ini
Mendidik rohani dan jiwa ke arah yg terbaik.

Azian Elias said...

bagus program2 cuti cam ni. amat berfaedah..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Followers

Latest Comments

Visitor

Free Counter

Pageviews last month

 
Blogger Templates