Ads 468x60px

Labels

Wednesday, October 28, 2015

Fitnah Zaman Moden

FITNAH ZAMAN MODEN, 
Tanyalah Ustaz TV9, 28 Oct 2015

Dah lama tak update blog.. Ingat balik dari Mekah nak tulis pasal perjalanan haji kami tapi tak terbuat jugaa.. Takpe hari ni Chik Na share sikit ilmu yg diperolehi dari TV9 pagi tadi
- Apakah maksud fitnah?
mengikut pandangan ulama
- Ujian /perkara yg bersifat tentangan /sesuatu yg menghalang
- sesuatu perkara utk mengetahui kebenaran atau kebatilan, benar atau salah
- ujian yg dtg kpd manusia yg baik
Dlm kontek masyarakat hari ini, fitnah adalah suatu perkara yg dibawa /didatangkan dlm keadaan tak betul /betul - ancaman kpd masyarakat sebab merosakkan keadaan
- jgn menabur fitnah
Dlm islam ada byk jenis fitnah
- fitnah Kubur : ujian dgn datangnya malaikat munkar & nakir
- fitnah harta : duit/harta byk tapi kadang tak solat solat, kerja pagi blk mlm
- fitnah wanita :
- fitnah anak : anak ramai tapi anak bermasalah
- fitnah pangkat : pangkat tinggi tapi salah guna nikmat kuasa
- fitnah bicara kata kata yg tak betul
Makna lain bagi fitnah :
- syirik,
- seksaan (eg seksaan kubur kerana tidak solat) ,
- dosa (eg meninggalkan solat) ,
- gila (eg sikap yg tidak waras seperti suka cakap kotor, suka mengeji),
- peperangan (eg pertembungan 2 pasukan yg boleh berlaku pembunuhan), - kemungkaran dan kemaksiatan
- Fitnah plg besar dlm agama bila menyebarkan berita palsu
- dunia hari ini berita di sebarkan dgn amat cepat so jagalah mulut
- sesuatu yg bersifat ilmu itu adalah hak org islam seperti Ilmu teknologi (FB, whatsapp, twitter), kita kena ambil ilmu/ belajar tapi salahnya tak guna di tempat yg betul
- hasilnya kita letak ilmu di jalan yg silap
- tidak boleh salah kan dunia moden kerana itu hak kita, gunakan utk kebaik an seperti sebarkan dakwah, ceramah agama
- gunakan teknologi itu utk suatu khabar yg betul
- tanpa sedar kita sebarkan berita yg mungkin tak benar
- kalau kita terima sesuatu berita tu kita rasa tak betul/tak pasti , kita stopkan utk diri kita shj
Surah al Maidah : 'bersaling bantu lah kamu dlm perkara kebaikan dan takwa, dan jgn bersaling bantu bersama sama menegakkan dosa dan permusuhan "
*selingan
- Ilmu adalah pemimpin, Iman adalah kompas,
Faktor/punca fitnah
- kekurangan ilmu
- Iman tak cukup masak
- kita hidup bersama sama (berkawan) dgn org yg jahil
-Oleh itu berkawanlah dgn org yg berilmu
Kesan fitnah dlm masyarakat
- sesuatu yg buruk, kesannya buruk, sesuatu yg jahat, kesannya pasti kejahatan
- hubungan akan renggang /terputus
- masyarakat akan berprasangka
- masyarakat akan hilang kerahmatan dr allah swt
- perpecahan masyarakat
Cara merawat fitnah (fitnah adalah penyakit batil)
- bertaubat dan beristighfar kpd allah swt - memahami dosa dan pahala
Tugas kita selaku org islam utk menangani fitnah
- bersatu hati
- tegur menegur
- mengajak org ke arah kebaikan
Sabda Rasulullah saw "tidak masuk syurga org yg menyebarkan fitnah" hadis bukhari muslim

Mana yg baik itu dr Allah, mana yg buruk/salah adalah dr Chik Na

ps: tiba tiba teringat hari ni besday en zaidi, hadiah tak beli pun lagi..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Followers

Latest Comments

Follow by Email

Visitor

Free Counter

Pageviews last month

 
Blogger Templates